Kaapstad

24 januari 2022 - Woerden, Nederland

Dag allemaal,

De laatste blog en die schrijf ik inmiddels alweer vanuit huis want wij zijn veilig en wel weer terug in Nederland.
Kaapstad, hier hebben wij onze laatste 5 overnachtingen doorgebracht en wat hebben we het hier naar ons zin gehad.

Na het heerlijke diner bij FYN zijn we de volgende dag na een prima ontbijt in het hotel naar Waterfront gegaan. Dit is een toeristische trekpleister met o.a. een grote shopping mall, restaurants, een reuzenrad, foodfestijn en je kan hier opstappen op de boot naar Robbeneiland. Het is een regenachtige ochtend en helaas is de laatste boot naar Robbeneiland net vertrokken. We lopen door het winkelcentrum heen en eten vervolgens een pasta bij een foodtruck. In de loop van de dag klaart het op en verkennen we de omgeving van ons hotel. Het is een grote stad en overal vindt je fancy restaurants, boetiekjes en hier en daar Street art.
Die avond gaan we eten bij Burgers and Lobsters. Dit is een gezellig restaurant met lekkere lounge muziek en cocktails. We hebben wederom goed gegeten en ook dit restaurant is een aanrader al lijkt het wel alsof je in Zuid Afrika alleen maar lekker eten kan vinden!

De volgende ochtend nemen we een Uber naar Lion´s Head, een berg gelegen tussen de Tafelberg en de Seinheuvel van 669 meter hoog. We zijn van plan om deze te beklimmen. Na zo´n driekwartier heb je al een erg mooi uitzicht. Het is een heldere dag en in de ochtend is het al snel 28 graden. We vragen andere hikers hoever het nog is en ze geven aan dat we dichtbij zijn. Het steile pad wat zich eerst nog om de berg heen manoeuvreerde ging over in stenen trappen maar houdt uiteindelijk op en we moeten nu letterlijk omhoog klimmen. Met behulp van handvatten, ladders en touwen die in de berg gemonteerd zijn komen we uiteindelijk na een intensieve workout van zeker nog een half uur boven maar dan word je wel beloond met een geweldig uitzicht over de stille Oceaan, Tafelberg en Kaapstad. Zeker de moeite waard.
Kijk wel uit voor de zon, smeer je goed in en ga het liefst zo vroeg mogelijk want ook wij zijn ook hier weer deels verbrand.

Aangekomen in het hotel frissen we ons op voor.. je raad het al, lekker eten. Ik denk dat we inmiddels al aardig wat zijn aangekomen van al die wijntjes, cocktails en het lekkere eten. We gaan die avond eten samen met een oud collega van Ivo en zijn vriendin bij Salsify @ the round house. Dit restaurant is gelegen in Camps Bay en van dezelfde eigenaar als FYN, waar we de eerste avond zo uitgebreid en heerlijk hadden gegeten. Ook hier krijgen we kleine gerechtjes maar nu in 6 gangen en uiteraard kan je ook hier heerlijk culinair tafelen.

De oud collega van Ivo komt al een aantal jaar in Kaapstad en neemt ons de volgende dag mee naar Stellenbosch, een stad gelegen in de West-kaap en 50 km ten oosten van Kaapstad. Stellenbosch is de grootste van de twee wijnbouwgebieden van Zuid Afrika.
Het is er prachtig en alles is strak aangelegd en wordt zeer zorgvuldig onderhouden. We gaan hier lunchen bij Tokara. Het restaurant is omringt met glas waardoor je uitkijkt op Stellenbosch en False Bay. Na de lunch rijden we nog langs Delaire Graff Estate om hier de middag af te sluiten met wederom een heerlijke wijn uit deze streek om vervolgens richting onze hotelkamer te gaan waar we een rustige avond zullen hebben.

De wekker gaat om half 9 want ik moet om half 10 aanwezig zijn bij de Signal Hill, een verzamelplaats voor Paragliders op de Tafelberg. Wat een leuke ervaring. Heerlijk even 20 minuten lang zweven langs Kaapstad. Echt een plaatje.
Hier krijg je natuurlijk trek van en nadat ik Ivo weer opgehaald heb gaan we naar The Bungalow. Een restaurant aan het strand met uitzicht over de zee. Je kan hier heerlijk eten en even genieten van de wind en het uitzicht. Na het eten zijn we naar het strand gelopen en hebben we de middag hier lekker vertoeft. De zee gaat enorm te keer en de golven slaan steeds verder uit over het strand. Zelfs zover dat we plotseling al onze spullen moesten pakken om te zorgen dat deze niet mee werden genomen door de zee. Iedereen pakte zo snel als kan de spullen en voor je het wist was je handdoek volledig doorweekt en miste je een slipper.
Na een tweede keer besloten we om naar het het hotel te gaan om ons maar weer eens klaar te gaan maken voor een restaurant in Waterfront, Sevruga. Hier hebben we samen met de oud collega van Ivo en zijn vriendin genoten van speciale sushi´s en cocktails.
Na een Irish en Spanish Coffee in een warm bad in de hotelkamer sluiten we deze één na laatste avond alweer af.

We pakken de volgende ochtend onze backpacken weer in en gaan naar de dichtstbijzijnde test locatie om ons te voorzien van een negatief testbewijs. Wat een hitte, het is die ochtend al snel 32 graden en het is veel te benauwd. Onderweg naar de test locatie was er zelfs geen verkoeling te vinden in de wind. We staan te wachten in een rij en dit is wel iets anders dan in Nederland en die hitte zit niet echt mee. Na een half uur staan we weer buiten met een negatief testbewijs en wij zijn klaar voor onze vlucht.

Omdat we zo lekker hadden geluncht bij The Bungalow en het bij het strand vaak wat koeler is besluiten we om hier weer naartoe te gaan. Al snel merken we dat het ook hier met 39 graden niet uit te houden is en na de lunch gaan we terug naar het hotel om daar in de airco onze tijd uit te zitten. Helaas geen mooie afsluiter voor die dag maar met dit weer wil je ook niks anders dan met je hoofd onder de airco zitten. Na een paar uur is het alweer etenstijd en we gaan voor een steak bij IRON Steak & Bar. Hier sluiten we onze vakantie dan echt af onder het genot van een heerlijk mals stuk wagyu steak, een bijpassende cocktail en een bolletje gezouten karamelijs met chocoladevlokken op een horentje als toetje. We pakken nu toch echt een Uber naar de luchthaven om onze vlucht naar huis te nemen. Na 11 uur vliegen, een fantastische ervaring en super gave herinneringen komen we dan toch echt aan in ons koude Nederland. Het was GEWELDIG!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om op deze manier op de hoogte te blijven van onze reis.
Mocht je vragen hebben of tips willen dan hoor ik het graag en wie weet tot snel bij onze volgende reisblog!

Liefs,

Stef en Ivo🥰

1. Karen:
    24 januari 2022
    Klinkt als een fantastische reis! En weer hele mooie foto's, om jaloers op te worden ;-)
    Was leuk om jullie te volgen, tot gauw!
  2. Jeannepan:
    25 januari 2022
    Prachtig Steffi. Ik heb genoten van je mooie verhalen. Ik moet er maar eens een plan voor maken om ook naar South Africa te gaan. Thankx a lot.