Van Johannesburg naar het Krugerpark

11 januari 2022 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Dag allemaal, inmiddels dag 4 in Zuid Afrika!😁

En wat hebben we al veel gezien. Zoals eerder verteld hebben we de tweede dag in Johannesburg een fietstocht gedaan.

Wij zijn met een gids door Orlando West, Soweto gefietst. Hier zijn we begonnen bij het Hector Pieterson museum. Hector Pieterson was toen der tijd een 12 jarig jongetje die in 1976 tijdens de opstand van Soweto als eerste is doodgeschoten door de (blanke) politie. Studenten kwamen die dag massaal in opstand tegen het feit dat ze niet meer naar school mochten en tegen het invoeren van de Afrikaanse taal. Deze taal werd ingevoerd door blanken die het land langzaam overnamen en omdat de blanken precies wilde weten waar zwarte het over hadden en de verschillende talen binnen Zuid Afrika niet konden verstaan. De (blanke) politie vormden een lijn om zwarte studenten buiten te sluiten. Tijdens deze opstand zijn er tientallen studenten doodgeschoten en 250 studenten gewond geraakt. De gids vertelde dat in 1990 de apartheid in Zuid Afrika bij wet pas werd afgeschaft. Nelson Mandela kwam, zoals iedereen weet, op voor de zwarte gemeenschap en tegen de apartheid. Na zijn vrijlating werd hij in 1994 gekozen tot president van Zuid Afrika. Tijdens de tocht komen we bij zijn huis. Nelson Mandela stierf n 2013.
De apartheid is vandaag de dag nog steeds zichtbaar. Kortom deze tocht heeft me meer bewust gemaakt van het feit dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, en ondanks dat dit een bekend gegeven is dringt het pas echt goed door nu ik het letterlijk kan zien en voelen.

Tijdens de tocht hebben we naast deze indrukwekkende gebeurtenissen ook een kijkje genomen in de woonvesting en leefstijl van de gemiddelde Zuid Afrikaan. We zijn langs een festivalterrein geweest waar zich een bierbrouwerij bevind genaamd Soweta Gold. Na een uitgebreide proeverij eindigde onze fietstocht.

Terug in het hotel frissen we ons op om even uitgebreid te gaan eten. Ivo kiest voor het restaurant Proud Mary.
We nemen een Uber om ernaar toe te gaan en komen terecht in het business center van Johannesburg. Wat een enorm contrast, dit is te vergelijken met de Zuidas in Amsterdam. Onderweg ernaar toe komen we langs gigantische villa´s. De een nog groter dan de ander. Dit past ons beeld over Johannesburg gelijk aan. Uiteindelijk komen we aan bij een fancy restaurant midden tussen de enorme gebouwen. We bestellen een flesje wijn en genieten van o.a. een overheerlijke risotto.

De volgende ochtend zijn we onze roadtrip gaan vervolgen via de Panorama route. Dit blijkt één van de mooiste routes te zijn van Zuid Afrika. Onderweg kom je langs allerlei bijzondere bezienswaardigheden. We begonnen bij de Sabie falls en zijn vervolgens naar de MacMac falls gegaan. Onder de kop foto's vindt je de impressies.

Na 4,5 uur rijden komen we aan in Graskop, een klein plaatsje halverwege de panorama route richting het Krugerpark. We komen aan bij Harrie´s Pancakes en uiteraard kunnen we deze overheerlijke pannenkoek niet laten liggen.
We overnachten bij Rustique B&B, een echte aanrader. De eigenaressen heeft twee kleine, schattige en romantische chalets in de tuin staan met alle voorzieningen die je nodig hebt. Zeker de moeite waard om naartoe te gaan. Na het avondeten zijn we vroeg naar bed gegaan om de volgende ochtend onze route naar het Krugerpark te vervolgen.

De eerste stop die we maken is bij God's Window. Na het beklimmen van trappen naar boven tussen hoge bomen komen we uiteindelijk bij een klein uitzichtpunt. Hier heb je uitzicht over de vallei die maar liefst 900 meter onder ons ligt.
Op een heldere dag kun je hier zelfs Mozambique zien. Helaas moesten wij het doen met vooral mist en hebben we niks kunnen zien van dit spektakel. Niet getreurd want het klaart beetje bij beetje op en we vervolgen de route.
Onze volgende stop is de Lisbon Fall, met 92 meter hoogte is dit de hoogste waterval in de omgeving. Hier hebben we gelukkig wel even van kunnen genieten. De prachtige omgeving maak het plaatje compleet.

Na deze stop gaan we verder naar de Bourke's Luck Potholes.
Deze potholes zijn door de natuur gevormd en liggen in een ravijn van maar liefst 30 meter diep. Door de waterstroom van de rivieren Treur en Blyde ontstond er een ronddraaiende beweging die gaten maakte in de rotsen.
Dit vond ik persoonlijk de mooiste stop die wij gemaakt hebben. Vervolgens rijden we tussen de Three Rondavels en de Blyde River Canyon heen. Veel reizigers raden aan om hier te stoppen voor het mooie uitzicht maar wij kiezen ervoor om te genieten van deze route en al het moois wat deze tour te bieden heeft. Zeker een must mocht je ooit naar Zuid Afrika toe willen.

We komen aan in het reservaat Hoedspruit naast het Krugerpark. Hier overnachten we de komende drie dagen bij Safarikamp Rukiya. Nadat we de verharde weg verlieten moesten we zeker 30 minuten rijden over een onverharde weg door de savanne richting het camp... En dan uit het niets spotten we gelijk de eerste giraffen. Twee giraffen staan vlak langs de auto en kijken ons aan. Wauw! Het is onbeschrijflijk hoe mooi deze dieren zijn en onwerkelijk om ze op nog geen 5 meter van je vandaan te zien.
Na een aantal giraffen gezien te hebben zien we ook nog een impala en zo zijn de eerste wilde dieren gespot.

We komen uiteindelijk aan bij het safarikamp.
Een luxe tent-lodge op een afgelegen plek in de jungle waar je de vogels en apen om je heen hoort, een grote gezamenlijke binnenplaats uitkijkend op de Blyde River en met een heerlijk zwembad. We worden vriendelijk verwelkomt met een drankje en we krijgen ook nog eens te horen dat we de enige bezoekers zijn voor de komende drie dagen, wat een feestje!
Na een duik in het zwembad besluiten we om morgen gelijk een safari te plannen om de laatste dag hier nog even te ontspannen. We genieten nog even van een prima diner met een iets minder voorgerecht namelijk impala carpaccio en een flesje rode wijn gaan we vroeg ons bedje in om morgenochtend om 4 uur gewekt te worden voor de safari. Op naar het spotten van de Big 5.
Wij gaan heerlijk slapen en ik hoop dat ik een beetje over kan brengen hoe gaaf dit is om mee te maken!

Liefs,
Stef en Ivo💋

1. Co:
    11 januari 2022
    Prachtig verslag Stef van alle belevenissen!
  2. Lidy:
    11 januari 2022
    Leuk verslag, vooral de 2 giraffen!!😊
  3. Cintha:
    12 januari 2022
    Ik lees je verslagen met veel plezier. Begrijp dat er veel contrasten zijn. Geniet nu van de mooie natuur. Ik kijk uit naar jullie verdere belevenissen.
  4. Tanja:
    12 januari 2022