Safaricamp Rukiya en Kruger

14 januari 2022 - St Lucia, Zuid-Afrika

Dag lieve lezers,

We hebben er weer drie dagen op zitten en zijn inmiddels een week in Zuid Afrika.
Afgelopen woensdag zijn wij op safari gegaan in het Krugerpark. Om stipt 04:00 uur werden we gewekt zodat we nog snel even koffie konden pakken om vervolgens zo vroeg mogelijk in het Krugerpark te zijn. Omdat het dan nog niet zo warm is zal er meer beweging zijn bij de dieren waardoor we meer kans hebben om ze te zien. Gelukkig zitten we in een dichte SUV want we zitten een uur lang in een hevige regenbui. Dit blijkt goed te zijn voor de safari, de dieren moeten dan opnieuw hun territorium afbakenen waardoor ze in beweging komen. Na een uur rijden naderen we de gate van het Krugerpark en we worden niet veel later verwelkomt door zebra's. De dieren zijn gewend aan de auto's waardoor ze gewoon blijven staan en zich totaal niet bedreigt voelen. Niet veel later zien we impala's, giraffen en olifanten, bijna allemaal met jongen. Ik merk dat ik het meest met giraffen heb. De liefheid die ze uitstralen, de kleur en het patroon op hun vacht, super schattig! De olifanten zijn immens groot en heel indrukwekkend vooral omdat ze wel 60 jaar oud kunnen worden. Onze guide (CF) heeft onwijs veel kennis en dit maakt de Safari nog veel mooier doordat je de natuur een stukje beter gaat begrijpen.

Mari en CF, beide werkzaam voor safaricamp Rukiya, hebben een heerlijk ontbijt uitgestald in de kofferbak en om 9.00 uur ontbijten we op een plek met uitzicht over het Krugerpark. Het is trouwens onmogelijk om heel Krugerpark in 1 dag te zien, het is namelijk net zo groot als de helft van Nederland. CF krijgt hier en daar berichten door van andere guides en zo krijgen we te horen dat er twee cheeta's te zien zijn op nog geen 5km van ons vandaan. We komen aan bij de plek en twee volgegeten cheeta's liggen op 10 meter afstand onder een struikje. Af en toe tilt een van hen zijn hoofd op om de omgeving te controleren. Ik kan bijna niet uitleggen hoe bijzonder dit is en we hebben zeker een kwartier lang naar de cheeta's staan kijken.
Hier en daar zien we ook kleinere dieren zoals kameleons, schildpadden en kleurrijke vogels. Over elk dier kan CF wel wat vertellen. Een Olifant hier, een zebra daar een knobbelzwijntje hier een Gnoe daar, het houd niet op. Inmiddels zijn we zo'n 8 uur aan het rijden en is het tijd om even de benen te strekken en te lunchen.

Het is 13:30 uur als we de safari weer vervolgen en na anderhalf uur rijden hebben we nog geen nieuwe dieren gezien. Het is op dat moment 33 graden wat ervoor zorgt dat de dieren zich zo minmogelijk gaan bewegen. Olifanten staan massaal onder bomen om verkoeling van de schaduw mee te pakken. Op een gegeven moment naderen we een andere auto die ons verteld dat er verderop 3 leeuwen aan de rand van de weg liggen. Dit is de jackpot want leeuwen zijn niet makkelijk om te spotten en al helemaal niet langs de weg. We gaan er zo snel mogelijk heen en ja hoor daar liggen 2 vrouwtjes en 1 mannetje langs de weg te chillen. Prachtig! Je zou ze bijna willen knuffelen. Na een half uur staren e foto's maken rijden we weer verder al hadden we hier wel de hele dag naar kunnen kijken.

Uiteindelijk komen we ook nog een kudu, waterbok, hippo's en buffelo's tegen. We zijn onderweg naar de uitgang en halverwege de weg staan er meerdere voertuigen met verrekijkers te staren. We naderen de voertuigen en het blijkt dat er een luipaard in de boom ligt. Met de verrekijker kunnen we eigenlijk alleen de staart zien bungelen en af en toe zie je dat hij zich beweegt. We hopen dat hij uiteindelijk uit de boom komt waardoor we hem beter kunnen zien, maar het ziet ernaar uit dat hij hier prima ligt en we besluiten om door te rijden. Wat een dag en een geweldige ervaring! Na twee uur rijden komen we aan bij de lodge en staat er gelijk een heerlijk diner op ons te wachten. We evalueren de dag en zijn letterlijk aan het nagenieten als we besluiten om lekker ons bedje in te duiken. We zijn kapot.

De volgende dag hebben we een relax-dag gepland staan bij het zwembad. Het is lekker warm en na een goede nacht en een gezond ontbijt nemen we een duik in het zwembad. Dit hadden we echt even nodig na alle belevenissen van de afgelopen dagen. CF stelt voor om in de namiddag opnieuw een safari tour te doen maar dan in de omgeving van de lodge. We starten om half 5 maar om 6 uur gaat de zon onder en onder het genot van een drankje bekijken we de zonsondergang vanuit een dam.
In de avond op safari is een totaal andere ervaring omdat je dan veel minder ver kan kijken en je nog beter moet opletten.
We hebben tijdens deze tour toch nog even een giraf, zebra's en impala's mogen spotten. Bij terugkomst op de logde heeft Mari de tafel gedekt en we hebben met zijn vieren de avond afgesloten. Een super gave tijd met vriendelijke mensen in een heerlijke lodge midden in de natuur. We gaan snel ons bedje in want we hebben de volgende ochtend een lange rit voor de boeg.

Na een rit van 10 uur zijn we aangekomen op onze volgende bestemming in Saint Lucia. Een stadje zo´n 750 km van het Krugerpark. Doordat de wegen hier niet meerdere banen hebben is het niet zo makkelijk om op 1 snelheid van de ene bestemming naar de andere bestemming te komen. Ik moet zeggen dat het me alles meevalt qua wegen. Buiten het feit dat er hier en daar wat koeien lopen, mensen langs de weg staan te liften of oversteken, auto's die uit het jaar 0 komen zonder verlichting en met zwarte rook is het zodra je erin mee gaat prima te doen. Eenmaal in Saint Lucia hebben we nog wat kunnen eten en zijn we naar ons nieuwe verblijf gegaan om even bij te gaan tanken na deze lange dag.

Tot snel en slaap lekker!
Liefs,
Stef en Ivo💋

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marije Senne:
    14 januari 2022
    Super leuk, wat een bijzondere ervaring! Geniet ervan!