Van St. Lucia naar Kaapstad

18 januari 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag allemaal!

Inmiddels schrijf ik deze blog vanuit Kaapstad, hier zijn we gistermiddag aangekomen na ons verblijf in st. Lucia.
In St. Lucia hebben we 3 nachten overnacht in een luxe tent van Urban Glamping, een accommodatie gelegen aan het Isimangaliso Wetland Park. Nadat we zijn aangekomen in St. Lucia heb ik tijdens het schrijven van mijn vorige blog op mijn kop gekregen. Ik was de blog voor aan het voorlezen waarnaar er een bewaker aan de tent kwam vertellen dat we na 10 uur volledig stil moesten zijn. Dit wisten we niet van te voren dus wel handig om te weten mocht je hier misschien willen overnachten.
We hebben hier te maken met een tropisch klimaat, anders dan dat we in Johannesburg of het Kruger hebben gehad. Het is er warm en klam met zo'n 29 graden.

Na een goede nachtrust beginnen we onze eerste dag met een heerlijk ontbijt bij Kauai, zeker een must go wanneer je even een gezond ontbijt wil scoren. Omdat het zo warm is en we een lange reis achter de rug hebben gehad blijven we in de middag bij het zwembad om daarna om 16:00 uur een hippo tour te doen. Dit is een tour op het water waarbij we opzoek gaan naar nijlpaarden en krokodillen. Nijlpaarden vinden we eigenlijk in overvloed. Het zijn hele territoriale dieren en leven met de hele familie bij elkaar.
Een baby weegt al snel zo'n 45 kilo en een volwassen mannetje varieert van 1500 tot wel 1800 kilo. Helaas hebben we geen krokodillen mogen spotten tijdens deze tour. Ondanks dat hebben we vooral even lekker uit kunnen waaien op het water.

St. Lucia is niet heel groot en qua restaurants heb je dan ook niet extreem veel keuze. Het is eigenlijk maar 1 lange straat.
We gaan eten bij een restaurant wat goed wordt aangeschreven op internet en sluiten de dag af met een Irish Coffee en een Strawberry Daiquiri.

Een belangrijke tip: blijf uit de zon! Ik heb een uurtje in de zon gelegen en me wel 3 keer ingesmeerd maar ik ben toch zo rood als een tomaatje geworden.

Omdat het ontbijt bij Kauai zo goed was bevallen, besluiten we om de volgende ochtend hier maar weer te gaan ontbijten.
Waarnaar we de auto pakken om een zelf tour te doen door het Isimangaliso Wetland Park naar Cape Vidal. Cape Vidal is een lang wit zandstrand aan de Indische oceaan. Bij de gate wordt ons heel duidelijk gemaakt dat we op moeten passen voor Olifanten dus dat beloofd wat. Er loopt een goed geasfalteerde weg door het park heen wat de rit aangenaam maakt en in tegenstelling van de vorige dag is het nu minder warm, 23 graden en zelfs bewolkt. Onderweg zien we wat kleine dieren zoals een familie knobbelzwijntjes, aapjes en hier en daar wat antilopen, waterbokken en impala's maar ondanks de waarschuwing bij de gate blijft het grotere geschut die dag uit. Nou hebben we natuurlijk ook wel heel veel geluk gehad tijdens onze safari door het Krugerpark en mogen we zeker niet klagen.
We komen aan bij Cape Vidal en genieten van een strandwandeling op het witte strand met een op dat moment ruige zee. Helaas zit het weer niet mee waardoor ik geen mooie foto heb kunnen maken maar ik heb er 1 toegevoegd van internet zodat je een beeld hebt van dit strand. Terug bij onze tent kiezen we ervoor om vroeg te eten zodat we om 20:00 uur nog een avondsafari kunnen doen.

Zo gezegd zo gedaan en we worden om stipt 20:00 uur opgehaald door een guide en we blijken de enige voor deze safari te zijn. We gaan terug naar het gebied waar we diezelfde middag ook de zelf tour hebben gedaan maar in plaats van het volgen van het asfalt gaan we nu dwars door de bush bush heen. In de avond op safari maakt het nog specialer doordat het donker is. Je bent nog meer gefocust en bij ieder geluidje ben je om je heen aan het zoeken naar waar dat vandaan kwam. Onze guide is een echte Freek Vonk. Na een kwartier staren stopt hij uit het niets en we kijken en luisteren om ons heen maar snappen niet goed wat hij gezien of gehoord heeft. Hij stapt uit, breekt een takje af en komt terug. Op het takje zit een op dat moment groene baby kameleon. Het beestje is maximaal 10 dagen oud en ongeveer 4 centimeter groot. Bizar dat je dit kan spotten met je blote oog. We vervolgen de weg en na een half uur turen stopt onze guide en geeft aan dat er op deze plek een nijlpaard is opgegeten. Hij stapt uit en komt terug met de schedel van zeker 20 kilo (voor zover ik dat goed kon wegen toen ik het vast hield). Erg Indrukwekkend.

Helaas hebben we nog niet zoveel geluk en na zeker een uur rondrijden hebben we alleen nog een kameleon, wat vogels en een schedel van een nijlpaard gezien. We stoppen bij een struik waar hij ons kennis laat maken met een soort vrucht. Hij opent de schil en er komt een kleine vrucht tevoorschijn. We proeven het en het smaakt erg zoet, vergelijkbaar met de smaak van een passievrucht. Zoals ik al zei een echte Freek Vonk.
Inmiddels zijn we alweer op de terugweg, maar dan hebben we toch nog wat geluk. We zien twee grote nijlpaarden in de verte. Deze keer dus niet in het water waardoor je een beter beeld hebt van hoe groot ze zijn en alsof dit nog niet groot genoeg was zien we zo een kwartier later het laatste dier die we nog moesten zien om de Big 5 af te kunnen vinken: de neushoorn.
Twee neushoorns staan op zo'n 5 meter van ons vandaan. Helaas hebben deze neushoorns geen horens meer omdat deze nog steeds worden afgezaagd zodat ze niet meer interessant zijn voor stropers. Onze guide legt ons uit dat de kans erg groot is dat er over een tijd geen neushoorns meer zullen zijn als deze stropers blijven jagen. Eén horen levert namelijk al snel 1 miljoen dollar op.
Dat maakt het des te specialer dat we deze bedreigde diersoort nog mochten zien waardoor we nu echt kunnen zeggen dat we de big 5 hebben gezien!

Na terugkomst in onze tent is het tijd dat we weer onze backpacken bij elkaar pakken zodat we de volgende ochtend verder te gaan met onze laatste trip van deze vakantie. Om 7 uur zitten we alweer bij Kauai om de dag maar weer eens te starten met een goed ontbijt om vervolgens de auto in te stappen. Na 2,5 uur komen we aan op het vliegveld in Durban waar we een nationale vlucht naar Kaapstad nemen en maximaal 3 uur later aan komen we aan in ons hotel, Pepperclub Hotel at Cape Town. Een prachtig hotel met een kamer op de twaalfde verdieping met uitzicht op de tafelberg. Dan zie je dat we toch heel erg verwestert zijn want na al dat reizen zijn we blij dat we hier de komende 5 nachten zullen verblijven. We pakken voor het eerst de backpacken uit en maken ons klaar voor het diner. Ivo heeft gereserveerd bij FYN. Een haute cuisine restaurant met een moderne sfeer. Na 15 kleine gerechtjes en ik denk wel 8 verschillende wijnen hebben we een heerlijke eerste avond gehad.

Aan het einde van onze reis zal ik uitgebreid vertellen over onze verdere ervaringen in Kaapstad en onze bevindingen van deze reis. Voor nu slaap lekker allemaal en tot snel!!

Liefs,

Stef en Ivo💋

1. Co:
    18 januari 2022
    Gaaf verhaal met prachtige belevenissen!😍🦏☀️
  2. Cintha:
    18 januari 2022
    Nijlpaarden hebben van die leuke oortjes 🦛
  3. Jeannepan:
    21 januari 2022
    Had het even druk. Wat een leuk verhaal en prachtige foto's.